Потреби швидкого економічного оновлення господарства країни, зростання інформатизації суспільства, необхідність використання передових наукомістких технологій висувають перед школою ряд завдань, серед яких основне місце займає проблема розвитку творчих здібностей особистості. Вміння творчо використовувати здобуті знання (креативність) є зараз соціальною цінністю, оскільки допомагає людині виконувати суспільні й професійні функції, робить можливою швидку адаптацію в нових економічних умовах, сприяє швидкому переходу від одного виду діяльності до іншого. А в умовах прискореного науково-технічного прогресу це вміння стає насущною суспільною необхідністю, тому що виробництво відчуває потребу вже не стільки в мускульній силі чи простих навичках розумової праці людини, скільки в її творчих здібностях.
Творчі здібності розвиваються протягом усього життя особистості завдяки засвоєнню нею суспільно-історичного досвіду. Особливо інтенсивно цей розвиток відбувається в школі. Саме тут у дітей часто виявляються здібності до найрізноманітніших видів діяльності, у тому числі й творчої. У цей період дуже важливо виявити і стимулювати такі прояви. І в цьому плані величезні можливості має освітня галузь «Технології», предмети якої найбільше підходять для організації стимулювання творчого мислення. У процесі їх вивчення можна ознайомитися зі зразками творчого досвіду, нагромадженого історією розвитку виробництва, оволодіти різноманітними прийомами переносу знань, їх практичного застосування.
Проблеми розвитку творчих здібностей учнів на уроках трудового навчання стали предметом обговорення чергового районного семінару вчителів цього фаху, який було проведено 22 квітня цього року на базі ЗОШ І-ІІІ ст. №1 м. Бара. Вибір місця проведення заходу не випадковий. Адже трудовики першої міської школи мають чималий досвід формування творчої особистості школярів. Кафедра трудового навчання названої школи - одна з найпотужніших і найчисельніших в районі. Вона об’єднує четверо учителів - Ястремський В.М., Нестерук Л.Б., Кухарчук О.Д., Кривенко І.І. Кожен з них - висококваліфікований, компетентний і досвідчений спеціаліст, добре знає свою справу і вміє фахового передати знання своїм вихованцям. Практично щороку вихованці ЗОШ №1 – серед переможців та призерів районних та обласних олімпіад з трудового навчання. Чимало випускників закладу є чудовими фахівцями у найрізноманітніших галузей народного господарства.
Високій якості навчально-виховного процесу з трудового навчання сприяє багата матеріально-технічна база. Дві майстерні для технічних видів праці для хлопчиків, де зосереджено найбагатший в районі арсенал робочих місць для роботи з деревом та металом, найкращий парк верстатного обладнання, наявність достатньої кількості інструментів та заготовок для об’єктів праці дозволяють на високому рівні організовувати відпрацювання практичних навичок передбачених чинними навчальними програмами. Облаштована майстерня для обслуговуючих видів праці, де навчаються дівчатка. Створено кабінет гурткової роботи.
Наявність паралельних класів та годин з варіативної складової навчального плану дозволяє здійснювати поділ класів на групи хлопців та дівчат і виконувати види робіт на гендерній основі. Це піднімає зацікавленість дітей предмету і служить стимулом для підвищення якості навчально-виховного процесу.
Розпочався семінар із презентації школи та кафедри трудового навчання. Інформацію з цього питання надав директор школи Нестерук Л. Б. (теж , до речі, вчитель трудового навчання). Він, зокрема, зупинився на характеристиці матеріально-технічного забезпечення навчально-виховного процесу, прийомах та методах, які використовують на своїх уроках учителі трудового навчання. Було відзначено здобутки педагогів та проблеми, з якими доводиться їм зустрічатися в своїй діяльності. В його виступі було зазначено, що навчально-виховний процес з трудового навчання передбачає комплексний підхід до вирішення проблеми реалізації навчальних, розвивальних та виховних цілей. Знання, вміння і навички, що їх учні одержують на уроках трудового навчання, мають методологічне значення. Вони мають можливість пізнавати об'єкти реального світу, власноручно їх створювати і перетворювати на основі певних технологічних прийомів.
Практичну реалізацію прийомів та методів роботи щодо розвитку творчих здібностей школярів було продемонстровано під час майстер-класів, які підготували та провели для своїх колег Нестерук Л. Б.(«Методика формування практичних навичок школярів прийомам геометричної різьби по дереву») та Кривенко І. І. («Прийоми виготовлення народної ляльки»).
Для гостей було організовано виставку творчих робіт учнів 5-11 класів.
Підсумовуючи роботу семінару було відзначено, що нова програма з трудового навчання орієнтує і вчителів і учнів на конструктивно-технологічний підхід до розв'язання трудових завдань на уроках. А це, в свою чергу, передбачає формування в учнів умінь знаходити необхідну для досягнення мети інформацію, висувати та обґрунтовувати ідеї щодо розробки конструкції і технології виготовлення виробу, обирати найраціональніші з них, планувати та організовувати трудовий процес для виконання задуму, оцінювати результати, коригувати свою діяльність, представляти одержаний результат, з'ясовувати умови вдосконалення та реалізації виробів за призначенням. Усі перелічені аспекти предметно-перетворювальної діяльності створюють передумови для формування творчої особистості школяра.
|